A apărut și volumul III din Teoria și practica nursing", "Procesul de îngrijire a pacientului".
Profesorii, elevii și studenții din învățământul sanitar au acum la dispoziție toate conținuturile din programa modulului "Nursing General I", cu abordări la zi, conform standardelor internaționale, iar asistenții își pot verifica anumite cunoștințe și practici din experiența lor de la patul bolnavului.
Cartea a apărut în continuarea volumelor “Planuri de îngrijire asociate diagnosticelor nursing NANDA-I” (Viaţa Medicală Românească, 2017) şi “Planuri de îngrijire asociate diagnosticelor clinice” (Cartea Medicală, 2018) și explorează procesul de îngrijire cu etapele lui definitorii (culegerea de date, diagnosticarea nursing, planificarea îngrijirilor, aplicarea intervenţiilor, evaluările), oferă câteva repere istorice ale nursingului, prezintă o serie de teorii şi modele specifice domeniului şi conturează aspectele de bază ale profesiei de asistent medical generalist. Include, de asemenea, aplicații.
Iată cuprinsul!
VI. PROCESUL DE ÎNGRIJIRE
Profesorii, elevii și studenții din învățământul sanitar au acum la dispoziție toate conținuturile din programa modulului "Nursing General I", cu abordări la zi, conform standardelor internaționale, iar asistenții își pot verifica anumite cunoștințe și practici din experiența lor de la patul bolnavului.
Cartea a apărut în continuarea volumelor “Planuri de îngrijire asociate diagnosticelor nursing NANDA-I” (Viaţa Medicală Românească, 2017) şi “Planuri de îngrijire asociate diagnosticelor clinice” (Cartea Medicală, 2018) și explorează procesul de îngrijire cu etapele lui definitorii (culegerea de date, diagnosticarea nursing, planificarea îngrijirilor, aplicarea intervenţiilor, evaluările), oferă câteva repere istorice ale nursingului, prezintă o serie de teorii şi modele specifice domeniului şi conturează aspectele de bază ale profesiei de asistent medical generalist. Include, de asemenea, aplicații.
Iată cuprinsul!
PREFAŢĂ. DESPRE
STRUCTURA ŞI CONŢINUTUL ACESTEI CĂRŢI
I. NURSINGUL – ŞTIINŢĂ ŞI ARTĂ
I.1. Prezentare generală
I.2. Definiţii ale nursingului
I. 3. Scopuri ale practicii nursing
I. 4. Credinţe şi valori fundamentale în nursing
I.5. Elementele componente ale nursingului: pacientul,
sănătatea, mediul, îngrijirile nursing
II. REPERE ISTORICE, PRACTICI ŞI CONCEPŢII
II.1.
Repere ale îngrijirii bolnavilor
în diferite perioade istorice
II.2.
Factori care au influenţat istoria nursingului şi dezvoltarea sa: medicina,
tehnologia, politica, situaţiile de război, economia
II.3.
Sisteme de îngrijire care au influenţat nursingul modern: sistemul tradiţional,
sistemul de îngrijire oferit de organizaţii creştine, sistemul taylorist
II. 4. Nursingul: repere internaționale
III. PARADIGME, TEORII, MODELE, CONCEPTE NURSING
III.1. Elemente definitorii
III.2. Teoreticieni, modele şi
concepte
III.3.
Florence Nightingale, teoria influenţei
mediului asupra îngrijirilor şi începutul nursingului modern
III.4. Alte modele
nursing cunoscute
III. 4.1. Hildegard Peplau și
teoria relaţiilor interpersonale
III.4.2. Martha Rogers și teoria
unităţii fiinţei umane
III.4.3. Callista Roy și modelul adaptării
III.4.4. Betty Neuman și modelul sistemelor
III.4.5. Dorothea Orem și modelul deficitului de auto-îngrijire
III.4.6. Nancy Roper și modelul
nursing al stilului de viață
III.4.7.
Phil Barker și modelul Tidal al recuperării sănătăţii
mintale
III.4.8. Virginia
Henderson şi modelul nevoilor pacientului în nursing
III.4.8.a. Despre Virginia Henderson și modelul nevoilor
III.4.8.b. Elemente definitorii ale modelului: nevoi,
independenţă/ dependenţă, surse de dificultate
III.4.8.c. Nevoi fundamentale şi diagnostice nursing
NANDA-I
III.4.8.d. Cele 14 nevoi fundamentale, factori care le
influențează, manifestări de independență, manifestări de dependență şi
diagnostice nursing NANDA-I care ar putea fi asociate
III.5. Marjory Gordon,
modelul sistemelor funcţionale al îngrijirilor şi standardizarea internaţională
NANDA-I
III.5. 1. Despre Marjory Gordon și modelul sistemelor
funcționale ale sănătății
III.5.2. Sistemele funcţionale ale modelului Gordon
III.5.3. NANDA-I şi
sistematizarea diagnosticelor nursing pe baza modelului Gordon
IV. ROLURI ŞI FUNCŢII ALE
ASISTENTULUI MEDICAL GENERALIST
IV.1. Cadru legislativ
IV.2. Profesionist al asistenţei medicale generale: termeni şi cadre de
referinţă
IV.3. Roluri ale asistentului
medical generalist
IV.4. Funcţii ale asistentului
medical generalist în cadrul echipei de îngrijire
IV.5. Activităţi ale
asistentului medical generalist
IV. 6. Calităţi (cunoştinţe,
abilităţi, atitudini) necesare excercitării profesiei de asistent medical
generalist
IV.7. Titluri profesionale şi
domenii
V. MEDIUL DE MUNCĂ AL
ASISTENTULUI MEDICAL GENERALIST
V. 1. Condiţiile şi reperele de calitate ale unui mediu
de muncă sigur
V. 2. Îmbunătăţirea climatului/ promovarea sănătăţii la locul de muncă
V. 3. Riscuri, noxe, boli profesionale
V.3.1. Riscuri profesionale
V.3.1.a. Principalii factori de risc asociaţi
sectorului sanitar
V.3.1.b. Zone şi activităţi cu risc de infecţie
V.3.2. Noxe profesionale
V.3.3. Boli profesionale
V. 4. Măsuri de protecţia şi securitatea muncii
V.4.1. Măsuri de bază
V.4.2. Precauţiunile universale
V.4.3. Igiena mâinilor (spălare
şi dezinfecţie)
V.4.4. Igiena respiraţiei
V.4.5. Precauţii de contact
V.4.6. Curăţenia, dezinfecţia, sterilizarea, dezinsecţia, deratizarea
V.4.6.a. Elemente definitorii
V.4.6.b.
Curăţarea instrumentelor (presterilizarea): măsuri de protecție suplimentare
V.4.6.c.
Manipularea lenjeriei murdare
V.4.7. Echipamentul de protecţie
V.4.7. a. Aspecte generale
V.4.7.b. Costumul de protecție
V.4.7.c.
Elemente suplimentare de protecție personală/individual
V.4.7.d.
Mănușile medicinale
V.4.8. Evaluarea stării de sănătate
V.4.8.a. Aspecte legislative
V.4.8.b. Măsuri de precauţie în munca de evaluare a
stării de sănătate
V.4.8.c. Vaccinarea
V. 4. 9. Colectarea deşeurilor medicale şi igiena
spaţiilor de lucru
V.4.9.a. Aspecte
generale
V.4.9.b.
Deşeuri medicale: definiţie şi clasificare
V.4.9.c.
Colectarea, separarea si ambalarea deşeurilor periculoase
V. 4. 10. Circuitele funcţionale
VI.1. ELEMENTE DEFINITORII ALE PROCESULUI DE ÎNGRIJIRE
VI.1.1.
Introducere în procesul de nursing
VI.1.2.
Definirea procesului de nursing
VI.1.3.
Etapele procesului de îngrijire
VI.1.4. Documentaţia utilizată
VI.1.5. Abilităţi ale asistenţilor medicali
pentru procesul de îngrijire
VI.2. ETAPELE
PROCESULUI DE ÎNGRIJIRE
VI.2.1. CULEGEREA
ŞI ANALIZA DE DATE SAU EVALUAREA NURSING INIŢIALĂ
VI.2.1.a.
Culegerea de date sau screening-ul nursing iniţial
VI.2.1.b. Tipuri de date
VI.2.1.c. Sursele pentru culegerea datelor
VI.2.1.d. Abilităţi profesionale, modele de
abordare, metode şi instrumente în obţinerea datelor
VI.2.1.e.
Validarea datelor şi mijoace de validare
VI.2.2. DIAGNOSTICAREA
NURSING PE BAZA ANALIZEI DATELOR
VI.2.2.a. Analiza datelor şi gruparea lor după un
model conceptual
VI.2.2.b.
Emiterea unor ipoteze de diagnostic consultând surse oficiale (NANDA-I)
VI.2.2.c.
Enunţul diagnosticului nursing după formula PES
VI.2.2.d. Tipuri de diagnostice nursing
VI.2.2.e.
Distincţia dintre diagnosticul nursing (stabilit de asistenta
medicală/asistentul medical) şi diagnosticul clinic (stabilit de medic)
VI.2.3. PLANIFICAREA ÎNGRIJIRILOR SAU ALCĂTUIREA PLANURILOR DE ÎNGRIJIRE
VI.2.3.a. Alcătuirea planurilor de îngrijire.
Aspecte generale
VI.2.3.b.
Ierarhizarea problemelor/ diagnosticelor după gradul în care afectează viaţa
pacientului
VI.2.3.c. Stabilirea obiectivelor (NOC): enunţ,
verbe utilizate, listă de obiective standard
VI.2.3.d. Stabilirea intervenţiilor (NIC)
specifice fiecărui obiectiv
VI.2.3.e. Scrierea planurilor
de îngrijire şi tipuri de planuri de îngrijire
VI.2.3.f. Plan de ingrijire pe un diagnostic nursing: lipsă
de cooperare (model orientativ)
VI.2.3.g. Plan de ingrijire pe
un diagnostic clinic : hipertensiune arterială (model orientativ)
VI.2.4. APLICAREA PLANURILOR
SAU IMPLEMENTAREA INTERVENŢIILOR
VI.2.4.a.
Etape, documentaţie necesară, implicarea pacientului
VI.2.4.b.
Intervenţii: evaluative, terapeutice, educaţionale/ autonome și de colaborare
VI.2.4.c. Coordonarea şi
integrarea îngrijirii
VI.2.5. EVALUAREA ÎNGRIJIRILOR
VI.2.5.a.
Etape în procesul de evaluare
VI.2.5.b.
Eficacitatea intervenţiilor
VI.2.5.c.
Gândirea critică şi efectuarea unor ajustări necesare
VI.2.6. STUDIU DE CAZ (MODEL ORIENTATIV)
VII. MODELUL SISTEMELOR
FUNCȚIONALE GORDON ŞI TAXONOMIA NANDA-I
VII.1.
Elemente definitorii ale modelului: principii, concepte, aplicabilitate
VII.2. Descrierea celor 11
sisteme funcţionale Gordon şi diagnostice nursing aferente
VII.3. Repere în culegerea de
date sau screening-ul nursing pe
fiecare sistem funcţional Gordon şi diagnostice nursing NANDA-I identificate pe
baza datelor, semnelor și simptomelor, caracteristicilor definitorii
VIII. MODELE DE PLANURI DE ÎNGRIJIRE
VIII.1. Plan de ingrijire pe un
diagnostic nursing : lipsa de cooperare
VIII.2. Plan de ingrijire pe un
diagnostic clinic : hipertensiune arterială
VIII.3. Foaie de ingrijiri
nursing (model orientativ)
IX. ANEXE
IX.1. Lista diagnosticelor NANDA-I, pe domenii şi
clase, cu codurile specifice şi denumirile originale în limba engleză
IX.2. Lista „scurtă” (funcţională) a diagnosticelor NANDA-I, pe domenii
şi clase, pentru utilizare rapidă în procesul didactic şi în practică
IX.3. Listă cu diagnostice clinice şi diagnostice nursing
NANDA-I asociate acestora
IX.4. Listă cu obiective
nursing standard (NOC) frecvent întâlnite în practica nursing
IX.5. Listă cu intervenții
nursing standard (NIC) frecvent
întâlnite în practica nursing
X. Bibliografie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu