Dacă autonomia profesională în nursing are de suferit, nici cu
utilizarea adecvată a modelelor teoretice nu stăm prea bine. Pentru practica
didactică, a fost asumat modelul cunoscut al nevoilor, dar este bine știut că nursingul nu se bazează pe un singur model de îngrijire.
O imagine a diversității abordărilor în acest domeniu este oferită
de rapida trecere în revistă a primelor contribuții din secolul al
XIX-lea ale pionierei în domeniu, Florance Nightingale, pe firul unei sintetice
perspective propuse relativ recent de Niall McCrae într-un articol (1). Aceasta
oferă încă un argument pentru necesitatea realizării unității și coerenței în practica nursing.
Astfel, teoria lui Hildegard Peplau, propusă în 1948 și publicată în 1952 (2), bazată pe trecerea de la intervenții concrete la relația terapeutică, pune
accentul pe asistența medicală, mai curând decât pe tratament, ca
agent al schimbării. Mai târziu, apărând și necesitatea
elaborării unei definiții a nursingului, Virginia Henderson prezintă
acest domeniu ca fiind un răspuns la nevoile de îngrijire ale pacientului, care
cuprind cele 14 nevoi ale piramidei elaborate de Maslow (3).
În 1980, Callista Roy descrie o tendință naturală a ființei umane către echilibru biologic, psihologic, și social, cu aplicabilitate în nursing, iar Martha Rogers aduce
ideea ființei umane ca un tot unitar energetic aflat în interacțiuni cu mediul (4). Este interesant cum sănătatea și boala sunt văzute aici ca expresii ale fluctuațiilor ritmice ale vieții, viziune diferită,
deci, de carteziana separare dintre somatic și mintal. Rolul
asistentei medicale este de a promova conectarea permanentă a pacientului la
mediu.
Literatura de specialitate citează foarte mult, de asemenea, modelul inițiat de Dorothea Orem în 1991, care accentuează posibilitatea
pacientului, cu ajutorul esențial al asistentei, de
a trece gradual de la deficitul de autoîngrijire
la descoperirea și îmbunătățirea abilităților pentru autonomia sa în viața de zi cu zi.
Deși reușesc să creeze un oarecare cadru funcțional necesar practicilor nursing, modelele au limitele lor,
derivate tocmai din lipsa unor prescripții concrete pentru
practică, ariditatea intelectuală, limbajul complex, irelevanța pentru îngrijirile moderne și incompatibilitatea
cu sistemul „evidence-based“.
Modelele de nursing în sine nu pot satisface necesitatea raportării permanente
la sarcinile de natură practică ale asistentei medicale. Doar o abordare
integrativă și utilizarea modelelor în funcție de situație și pacient ar fi, conform unor studii (5), mai
aproape de realitatea de la patul bolnavului. Inerțiile moștenite au de spus, totuși, un cuvânt greu în aceste cazuri. Se pierde mult timp și se consumă multă energie atunci când elevii și studenții trec în revistă, pentru fiecare caz și plan de îngrijire în parte, fiecare dintre cele 14 nevoi de
îngrijire. În acest timp, problemele pacientului și diagnosticele de
îngrijire rămân pe planul doi. Este de neînțeles de ce studenții nu se familiarizează mai întâi cu asocierea dintre
diagnosticele de îngrijire și afecțiunile clinice, iar abia după aceasta să observe, dacă mai este
necesar, care din cele 14 nevoi sunt afectate.
Alături de însușirea teoretică a tehnicilor nursing și dobândirea abilităților practice în execuția lor, o parte importantă a profesiei o reprezintă identificarea
problemelor de îngrijire a pacientului, formularea diagnosticelor de îngrijire,
alcătuirea planurilor de îngrijire și efectuarea intervențiilor cu evaluările permanente necesare. Aceste elemente
constituie sensul real al îngrijirilor nursing, care au legătură cu
diagnosticele clinice și mai puțin cu modelele nursing.
Din păcate, atât programele școlare, cât și majoritatea manualelor și ghidurilor apărute
în domeniul nursingului, chiar dacă includ o serie de detalii utile și în acord cu unele standarde profesionale, produc de multe ori
confuzii prin prezentarea unor informații și explicații redundante, fără legătură cu subiectul, și prin accentuarea unor aspecte cu relevanță scăzută din punct de vedere practic. Efortul autorilor a fost,
la vremea lui, meritoriu, nu încape îndoială, dar limitările sunt în principal
cauzate de precaritatea surselor bibliografice internaționale și a abordării unilaterale. O limpezire a
lucrurilor în această privință ar fi necesară și urgentă. De fapt, stabilirea diagnosticului de îngrijire ar
trebui să urmeze mai multe căi simultane. Dintre acestea, legătura cu
diagnosticul medical, analiza datelor culese și gândirea critică sau
capacitatea de observație a asistentei medicale/asistentului medical
sunt esențiale (6).
Bibliografie
1. McCrae N. Whither nursing models? The value of nursing theory in the context of evidence-based practice and multidisciplinary health care. J Adv Nurs. 2012 Jan;68(1):222-9. doi: 10.1111/j.1365-2648.2011.05821.x. Epub 2011 Sep 12.
2. Peplau, H.E. Interpersonal Relations in Nursing. Putnam’s Son, New York, 1962.
3. Henderson VA. The nature of nursing. A definition and its implications for practice, research, and education. Reflections after 25 years. NLN Publ. 1991 Nov;(15-2346):vii-xi, 1-116.
4. Rogers, M. E. An Introduction to the Theoretical Basis of Nursing. Philadelphia: F. A. Davis, 1989.
5. Kreitzer MJ. Integrative nursing: application of principles across clinical settings. Rambam Maimonides Med J. 2015 Apr 29;6(2):e0016. doi: 10.5041/RMMJ.10200. eCollection 2015.
6. Heather Herdman, T. „What is Nursing Diagnosis - And Why Should I Care?”. Web. 18 ian. 2016.
1. McCrae N. Whither nursing models? The value of nursing theory in the context of evidence-based practice and multidisciplinary health care. J Adv Nurs. 2012 Jan;68(1):222-9. doi: 10.1111/j.1365-2648.2011.05821.x. Epub 2011 Sep 12.
2. Peplau, H.E. Interpersonal Relations in Nursing. Putnam’s Son, New York, 1962.
3. Henderson VA. The nature of nursing. A definition and its implications for practice, research, and education. Reflections after 25 years. NLN Publ. 1991 Nov;(15-2346):vii-xi, 1-116.
4. Rogers, M. E. An Introduction to the Theoretical Basis of Nursing. Philadelphia: F. A. Davis, 1989.
5. Kreitzer MJ. Integrative nursing: application of principles across clinical settings. Rambam Maimonides Med J. 2015 Apr 29;6(2):e0016. doi: 10.5041/RMMJ.10200. eCollection 2015.
6. Heather Herdman, T. „What is Nursing Diagnosis - And Why Should I Care?”. Web. 18 ian. 2016.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu